פעם חשבתי שאנו מחולקים לפי העדות, דתיות, שיוך פוליטי... היום בוודאות אני יודע שאנו מחולקים לפי ANDROID ו- IOS.
אני לא מחדש דבר. גם במפגשים משפחתיים ישנו הרגע המביך הזה שכולם משתתקים לרגע,
וכל אחד תקוע במבטו אל המסך שבידיו. זהו, זה אבוד. הוא חלק מחיינו, מתפקודנו, מגופנו אם תרצו.
אני לא יכול להתלונן על כך. אני ואתם מפיקים מהמכשירצ'יק כל כך הרבה תועלת, שכל טיעון שכנגד, מוצדק ככל שיהיה מתקטן לאומת היתרונות של הטלפון הסלולרי.
ואם נתנגד, מה יעזור?
ולכן, אני מציע שננצל אותו לטובתנו, המוזיקאים. באם אנחנו נגנים או מורים. נגייס את העולם הנייד לטובת העולם "הישן והארכאי" – הלא הוא עולם המוזיקה הקלאסית.
אתחיל ממובן מאליו – מכווני כלים, הלא הם "הטיונרים". ברור שרובינו משתמשים באפליקציות לכיוון שמותקנות במכשיר. אבל בכל זאת: הידעתם שיש אפליקציה מקצועית לכיוון פסנתרים? זאת אומרת שאם אין לפסנתר שבביתכם בעיות מכניות, אתם רק צריכים: לקנות באליאקספרס ידית כיוון, זוג ידיים טובות, קצת אנטוזיאזם, והאפליקציה הזאת תדריך אותכם צעד אחר צעד במסלול לכיוון מצוין של הפסנתר.
ולנשפנים או זמרים, או הכנרים שביננו, הידעתם שיש אפליקציות שיומרו לכם עד כמה אתם מדייקים תוך כדי ביצוע?
שתידע על הכיוון שלכם ברגיסטר גבוה או נמוך? שאפילו תנתח את רמת העוצמה ועושר הצליל.
ושמסוגלות לכוון את הכלי שלכם לכיוון טבעי ולא לכיוון המושווה המקובל, ובהתאם לכך לבדוק את הנגינה שלכם,
באם ניגנתם לפי הכיוון הטבעי העתיק.
מטרונום - נוסף על מטרונום להיות מטרונום, אפליקצית מטרונום תלמד אותכם מאיזה מהירות מנגנים GRAVE או PRESTO, לצורך לימוד או הוראה יכולה להשמיע תת חלוקה קצבית לטריולה או קבינטולה, להוסיף דגשים איכן שתרצו.
ועכשיו – תיאוריה.
תראו, במוסדות שאני מלמד מתקיים שיעורי תיאוריה מסודרים ומוצלחים. ואני לא מקדיש את זמן השיעורים שלי לנושא. פה ושם, כשמדובר בניתוח הרמוני, הגדרות טכניקת הכתיבה של חלק זה או אחר, בטח מבנה, סגנון התקופה. בכל השאר אני מפציר בתלמידיי ללכת לשיעורי תיאוריה בצורה מסודרת.
אבל. בוא נומר את האמת, מעטים מהילידים המוצלחים, עמוסי שיעורי "מתמטיקה ואנגלית" מבקרים בשיעורי התיאוריה, ולחץ יתר עליהם עלול להבריח אותם. לכן, כדי לשמור על עקרונותיי אך גם עליהם, ישנן דרכים לשפר קצת את המצב. לא, זה לא מושלם, אבל זמין, ונמצא בכף ידו של כל תלמיד.
אפליקציות תיאוריה הן רבות ומגוונות. יש בהן לימוד ערכי תיווי, משקלים ומקצבים, מרווחים ותרגילי הרמוניה, פיתוח שמיעה, הכתבות מלודיות וקצביות. אפשר ללמוד בשיעורים שקצובים בזמן לימוד מפתחות שונים, עם ציונים ואחוזי ההתקדמות.
כמובן שמוגזם להגיד לתלמיד "תלמד" לצפות לכך שזה יקרה. כפי שמלמדים בהכשרת מורים, אין מטרת המשימה שמוגדרת כ"התלמיד ילמד". למידה היא תהליך ולא מטרה. המטרה יכולה להיות, למשל: "התלמיד ינגן משפט המורכב משמניות זוגיות וטריולות", או "התלמיד יזהה את שמות המווים בפוזיציה השביעית". בכל מקרה, השימוש באותן האפליקציות צריך להיות כמו משימה שבועית עם תוצאה שניתנת למדידה. אגב, ברוב האפליקציות ניתן לבחור משימת למידה, להיבחן עליה ולקבל ציון. זאת אומרת, אתם אפילו לא צריכים לקיים בדיקות חוזרות של תוצאת הלימוד. יש לכם מעקב מסודר במכשיר של התלמיד.
לדוגמא, אפליקציה
ספציפית, כשמדובר בגיטרה, אפשר להיעזר באפליקציות שעוזרות להכיר את התווים הנמצאים בפוזיציות שונות, בעקר הגבוהות של הכלי. לא יותר. הינה כאן:
תטילו על התלמיד לחזור עם תוצאה חיובית חוזרת במבחני הזיהוי התווים שבאפליקציה. כלי קטן ונחמד שעוזר.
ממש בסוף, בסוף אפליקציה שסורקת את דף התווים הנלמד ומנגנת אותו. בהיותו פסנתר, גיטרה או חצוצרה. מה שתרצו. או, נגיד, סורקים דואט ומשמיעים רק את התפקיד האחר ומנגנים יחד. וניתן לשלוט על המהירות.
זהו, בני האדם לא לבד,
Bye, bye loneliness
ואף ברגעים הקשים, הוא תמיד איתנו, צמוד, צמוד.
ANDROID
או IOS
דוד בוליס
דצמבר 2024
הוסיפו תגובה