מי שקורה את מאמריי, יודע שהכתיבה באתר של "טנור" זו התנסות חוזרת עבורי. ומפעם לפעם אני שולף פנינים מגלגולי הקודם. כמו גם הפעם, שני ראיונות קצרים עם דמויות מעניינות.
שני אנשים האחת היא גברת, ה-גברת. והשני הוא ה-אדון (למרות שמהיכרותי הוא לא יאהב את התואר). שני ראיונות מ 2007.
אז למרות המרחק הרב מהשנה בה התקיימו הראיונות הללו, אני עצמי מוצא בהם עניין גם היום. הם קצרים, כמעט רק אינפורמטיביים, ובכל זאת.
והראשונה היא האישיות הבולטת כיום ומזה שנים רבות בהוראת הגיטרה הקלאסית בישראל, הלא היא אירית אבן-טוב.
הריאיון הזה התקיים מיד בתום פסטיבל "פניני גיטרה" שהתקיים בנתניה באותה השנה, לכן החלק הראשון מתייחס בעקר אליו. דלגו, מי שזה פחות מעניין אותו.
אירית, שלום.
נתחיל מן הסוף. בשבוע שעבר הסתיימה התחרות פניני גיטרה שהתקיימה בנתניה. זאת השנה השנייה שהיא מתקיימת.
מה ההתרשמות שלך? (אווירה, אירגון, חשיבות אירוע. אולי על המארגנים)
באשר לפסטיבל, ראשית ברכות לכל ליוזמי ומארגני האירוע החשוב הזה שסוף סוף הצליחו לקיים תחרות ברמה בינלאומית בארצנו הקטנה, יישר כוח!
כמו ברוב הפסטיבלים בעולם הייתה גם פה אווירה של שמחה, התרגשות ופרגון.
מעבר לסדר היום הרשמי של התחרות, כיתות האומן והקונצרטים התקיימה גם פעילות מקבילה כתוצאה מאינטראקציה שנוצרה בין המתחרים הצעירים מהארצות שונות.
לי אישית, הפגישה עם גיטריסטים צעירים שהנגינה בגיטרה היא מרכז חייהם, וההקשבה לנגינתם תמיד גורמת להתרגשות רבה.
התחרות הייתה לדעתי מאורגנת היטב ואפילו עמדה בלוח זמנים מוקפד, זה לא דבר מובן מאליו ובמיוחד לאור העובדה שהתחרות עדיין צעירה ויוצרת את המסורת לשנים הבאות.
חשוב לדעתי לצייד את הקהל בתוכניות מודפסות וזמינות (אנגלית או עברית).
לדעתי ניתן לשפר את ארגון כיתות האומן, שכן כיתות האומן היו קצרות מדי. הייתי שמחה גם אילו עניין רישום המשתתפים בכיתות היה מתבצע מראש ולא מאולתר ברגע האחרון.
איך את מציינת את רמת המתחרים? את מי אהבת? האם מסכימה עם בחירת השופטים?
אני חייבת לציין כי הופתעתי לטובה מרמת יכולתם של מתחרים רבים לנגן על במה בסביבה מלחיצה של תחרות וקהל מקצועי. רבים מהמתחרים הפגינו נגינה זורמת, שליטה טכנית וניקיון. כל זאת תוך הפגנת בטחון עצמי רב וריכוז מרשים ומעורר השתאות.
יחד עם זאת אני חייבת לציין כי אצל מרבית המתחרים לא ניתן היה להבחין בניואנסים דקים של צבעי צליל ומגע שונה במיתרים המופק ע"י יד ימין גמישה. גם זה פן של שליטה טכנית, שהיה חסר לי כחלק מביטוי אישי ואמירה מוסיקלית עמוקה.
כדאי לציין כי דווקא בין המתחרים הישראלים, היו כמה שבלטו ביכולות אלה.
באשר לדרוג המתחרים ע"י השופטים, ברוב המקרים הסכמתי עם השיפוט והודיתי לאלוהים שלא הייתי ביניהם! שכן מלאכתם הייתה ממש לא קלה. עם זאת, הפתעתי מכמות הנגנים שעלו לשלב השני (יותר מידי) למרות שעדיין כל מי שהיה צריך לעלות היה ביניהם.
לצערי, בהיעדר תוכניה של התחרות, אין באפשרותי להתייחס לנגנים תוך ציון שמם.
ועכשיו, ברשותך, כמה שאלות עלייך. את בוגרת אקדמיה למוסיקה בירושלים, שם את מלמדת כבר הרבה שנים, מי היה המורה שלך באקדמיה?
תיקון טעות: אני מלמדת באקדמיה למוסיקה (האקדמיה הגבוהה) שנתיים בלבד ובימים אלה התחלתי את שנתי השלישית שם. בכל שאר השנים לימדתי בקונסרבטוריון שליד האקדמיה וגם כיום אני רואה בכך זכות גדולה להמשיך וללמד את הילידים הרציניים והצעירים שבאים ללמוד אצלי. אני מאמינה גדולה בגיל הצעיר ויודעת שאת הגמישויות הנכונות לנגינה בבגרות משיגים קודם כל בגיל זה. מורי באקדמיה היה מר יוסף ירושלמי, מורה וותיק עם רקורד של הישגים מקצועיים רבים שהעמיד דורות רבים של נגנים ומורים והוא זה שהקים את המחלקה לגיטרה באקדמיה בירושלים ועל כל זאת כולנו חייבים לו תודה גדולה.
אני יודע שהשתלמת אצל אבל קרלברו, מגדולי מתודאים בהוראת גיטרה. את נסעת אליו להשתלם יותר כנגנית או כמורה? ספרי על החוויה.
מייד עם סיום לימודי התואר הראשון באקדמיה בירושלים השתתפתי כנגנית במספר קורסים בינלאומיים אצל גיטריסטים ומורים בולטים כמו אבל קרלברו, חוזה תומאס ואחרים.
באותה תקופה עדיין לא חשבתי על קריירה בהוראה וחזרתי לארץ כעתודאית לשרות צבאי מלא.
ללא עוררין, את אחת מן המורות והמורים החשובים בישראל. יעידו על כך הישגי התלמידים שלך, בעיקרבתחרות ע"ש אריאן ירושלמי. מה דעתך על רמת הוראת גיטרה בארץ?
ראשית תודה על המחמאה למרות שהיא מעט מביכה. לא פחות מביכה התשובה לשאלה שכן אני רגילה לתת ציונים לתלמידים ולא למורים.
אני מאמינה גדולה במוסדות, ואכן מרבית המורים המובילים לנגינה בישראל מתרכזים במוסדות מסודרים המסוגלים להעניק לתלמידים חינוך והשכלה מוסיקלית רחבה ומשלימה בצד לימוד הנגינה.
מוסדות אלה מהווים חממה תרבותית וסביבה מאתגרת ומסוגלים לאתר בין המתחילים את אלה העתידים להתבלט ולהצטיין בעתיד.
לגיטרה הקלאסית היום יש עדנה ופריחה בארץ ובעולם. ריבוי התחרויות בארץ כמו התחרות ע"ש אריאן ירושלמי אלדור, התחרויות הארציות באשדוד והתחרות בנתניה, מאתגר את התלמידים ממריץ גם את המורים להשקיע, להתפתח ולהצטיין. מכל תחרות כזאת גם אני כמורה לומדת לא מעט. זו תופעה חיובית ביותר הגורמת לשיפור רמת תלמידים והמורים כאחת.
עכשיו שאלות טריוויה אישיות שאנחנו שואלים כל נגן שמתארח באתר שלנו:
1. מיהו או מיהם הנגנים שהשפיעו עליך?
גוליאן ברים ואנדריי סגוביה בצעירותי
עם השנים התודעתי לגיטריסטים צעירים יותר ונפלאים כמו צ'ארלס רמירז, אלווארו פיירי, שטיידל, דוקיץ' ודיזידריו.
2. המלחין האהוב עליך?
אין לי מלחין יחיד, אבל בתקופות המוקדמות: באך ודאולנד.
סור אגואדו וג'וליאני בקלאסיקה.
וילה לובוס, אוגוסטין בריוס ובראוור בתקופה הרומנטית והמודרנית.
3. איזו גיטרה היית רוצה שתהיה שלך?
היפנית שיש בחדרי בקונסרבטוריון עם צליל גדול ופתוח כמו של דאמאן או רומניוס!
4. באיזו גיטרה את מנגנת? (פרטי, בבקשה, אם יש מפרט מיוחד כגון אורך מיתר, תיבה כפולה וכו')
אני מנגנת ב"רמירז" קלאס A משנת 1971, גיטרה בגודל רגיל ששופצה באופן משמעותי כולל ציפוי לאק מיוחד (של צ'לים וכינורות) על ה-Top.
5. אם רגלית או מתקן כלשהו?
רגלית, אך אינני פוסלת אביזרים אחרים.
6. איזה מיתרים?
לרוב ב-Dadarios Pro Arte במתח בינוני ומפעם לפעם אני מנסה אחרים כמו:
Anabach או מיתרי Ramirez.
7. ציפורניים ארוכות או קצרות?
ציפורניים קצרות יחסית.
תודה רבה
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
בהיותי מודע למאפייני התקופה והקושי של קורה ממוצא לקרוא מאמרים ארוכים מצג המחשב, או יותר גרוע, המצג של מכשיר שמונח בכף יד, אני אפרסם את הריאון השני בהזדמנות נוספת בהמשך.
עמכם בציפייה,
דוד בוליס
כמעט 2025
הוסיפו תגובה